zondag 28 februari 2010

VANAF MIJN ZESDE had ik een obsessie voor het tekenen van de vorm van de dingen. Toen ik vijftig was had ik een wereld aan ontwerpen gepubliceerd. Maar alles wat ik heb gedaan vòòr mijn zeventigste is niet van belang. Op mijn vijfenzeventigste leerde ik iets over het patroon van de natuur, van dieren, planten, bomen, vogels, vissen en insecten. Als ik tachtig ben zul je pas echte vooruitgang gaan zien. Met negentig zal ik diep zijn doorgedrongen in het mysterie van het leven zelf. Met honderd zal ik een geweldige kunstenaar zijn. Aan ieder van jullie die net zo lang zullen leven als ik, beloof ik dat ik mijn woord zal houden. Ik schrijf dit op mijn oude dag. Ik noemde mij altijd Hokusai, maar vandaag onderteken ik met: "De oude man die gek van tekenen was."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten