woensdag 23 juni 2010

THINKING OUT OF THE BOX
Ik heb een tuin, maar reken mezelf niet tot de echte tuiniers. De tuin heeft het bij mij  geheel voor het zeggen. Ik zie tuiniers die in het voorjaar beslissen hoe de tuin er in de zomer uit moet gaan zien: hoge planten achter, blauw bij rose, groen blad naast grijs. En niet alleen  voor de zomer maken ze plannen. Steevast stellen  ze je in de herfst de vreselijke vraag: " Heb je de tuin al winterklaar?"
Maar is de fout al niet gemaakt met de gedachte: ik hoor niet bij de echte tuiniers? Hokjes-denken dus. Mijn buurvrouw heeft me hier zonder het te weten compleet vanaf geholpen. Ze gaf me voordat ze op vakantie ging een bak met 17 tomatenplanten, en twee kalebassen. Ze hadden al sterke wortels en moesten snel de grond in, zei ze. Dus wat doe je? Je maakt een hoek vrij, spit de grond om  en zet de planten in een rij, en geeft ze water. Randje rucola-sla ernaast. Net echt. O nee! Ik ben nu ook een tuinier. Alleen doe ik er volgende keer geen witte broek en teenslippers meer bij aan..

2 opmerkingen:

  1. Mooi tuintje!!
    Haaksbergen 1958 - 1976: ....en altijd een bedje raapstelen in het voorjaar. Eén bedje maar, want het is bewerkelijk en het neemt veel ruimte in. Dan twee tot drie weken heerlijk genieten van verse raapstelenstamppot met verse worst...en dan was het op.... Moesten we weer een jaar wachten. Die nooit meer overtroffen smaak, vergeet ik nooit. Ben blij dat ik het heb gehad ;-)

    Oh ja, dan nog een tip ter voorkoming van zwartomrande nagels, kloven en zwarteeltige handen zoals alleen Evert dat had: smeer je handen, voordat je in de rijke zwarte aarde gaat wroeten, in met een vette creme. Geen centje pijn...je kan zo met je handen in een 'Pril'afwasmiddelreclame.

    Vüel plezeerh met de greunte. groet Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pril!! Dat was ik helemaal vergeten!!!

    BeantwoordenVerwijderen