woensdag 14 juli 2010


THERE'S SOMETHING ABOUT THE MOUTH
Portrettekenen blijft altijd weer een enorme uitdaging. Een schilder heeft eens gezegd: Elke keer als ik weer een nieuw portret ga maken heb ik het gevoel dat ik naar het schavot ga. Het lijkt een onmogelijke opgave om het wezen van iemand weer te geven op het witte doek of op papier. En toch: als ik naar de portretten van Paul Citroen kijk lijkt het alsof ze volkomen moeiteloos tot stand zijn gekomen. Maar ook hij vertelt in een interview: "Sommige mensen kàn ik niet tekenen. Mensen die ik niet begrijp. Zo heb ik in mijn hele leven maar één sportman getekend: Anton Geesink. Ik moet er een bepaald gevoel bij hebben. Anders is het onbegonnen werk"

Vandaag ben ik bezig met een portret met potlood. En het moeilijkste is en blijft de mond. Van de schilder John Singer Sargent die heel wat prachtige portretten op zijn naam heeft staan is de vertwijfelde uitroep: "There 's something about the mouth..!"

Beeld: Arthur Rubinstein door Paul Citroen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten