woensdag 15 december 2010


ALS LAATSTE ONTKENNEN
Zojuist gelezen in magazine De Help van de makers van NRC Handelsblad:

"Jacob Middeldorp is de laatste om te ontkennen dat de KPN geen fouten maakt".
Klopt dit? Ja, het klopt wel.
Volgens mij is dit hetzelfde als:
"Jacob Middeldorp is de eerste om toe te geven dat de KPN wel fouten maakt?"

Maar waarom dan zo moeilijk? Of is fouten gewoon toegeven altijd moeilijk?


Beeld:The builders of Bratsk hydropower station,
Viktor Efimovich Popkov Tretjakov Gallery Moskou

6 opmerkingen:

  1. Volgens mij kun je die twee zinnen niet als logisch equivalent beschouwen.

    De laatste zijn in deze stijlvorm duidt op een passieve rol, de eerste zijn geeft een actieve houding aan.
    snel toegeven is bijvoorbeeld ook niet het zelfde als langzaam ontkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wou ik eens even lekker gelijk hebben, en nu moet ik een (denk) fout toegeven.
    Nou ok dan:
    Ik zal de laatste zijn die ontkent dat ik geen denkfouten maak.
    a

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even zeuren hoor, volgens mij is het ofwel:

    Ik zal de laatste zijn die ontkent dat ik denkfouten maak.

    of:

    Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik geen denkfouten maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat was nu precies de aanleiding van deze blog: kloppen de woorden van Jacob Middeldorp de ja of de nee?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het klopt niet dat alleen wie fel anti-islam is, bestrijder van antisemitisme mag heten"
    Dit vind ik ook een lastige.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat dacht je van: "De kans dat een automobilist die niet-handsfree zit te bellen bij een ongeval betrokken raakt, is vier keer groter dan dat hij met beide handen aan het stuur zit". Telegraaf.nl

    bron: ruggespraak@onzetaal.nl

    BeantwoordenVerwijderen